Thạc Sĩ Khoa sư phạm - Chuyên ngành: Lí luận và Phương pháp dạy học bộ môn Tiếng Anh - lý thị ánh nguyệt - e

Thảo luận trong 'Ngôn Ngữ Học' bắt đầu bởi Thúy Viết Bài, 5/12/13.

  1. Thúy Viết Bài

    Thành viên vàng

    Bài viết:
    198,891
    Được thích:
    173
    Điểm thành tích:
    0
    Xu:
    0Xu
    LÝ THỊ ÁNH NGUYỆT - ENGLISH AS A FOREIGN LANGUAGE ADULT LEARNERS’ LEARNING STRATEGY PROBLEMS A CASE STUDY AT VINH LONG COMMUNITY COLLEGE - NHỮNG KHÓ KHĂN TRONG CHIẾN LƯỢC HỌC TIẾNG ANH CỦA HỌC VIÊN TRƯỞNG THÀNH TẠI TRƯƠNG CAO ĐẲNG CỘNG ĐỒNG VĨNH LONG

    LUẬN VĂN THẠC SĨ: GIÁO DỤC HỌC
    Chuyên ngành: Lí luận và Phương pháp dạy học bộ môn Tiếng Anh
    Program: Principles and Methods in English Language Education
    Program code: 60 14 10
    MASTER THESIS: EDUCATION
    Supervisor: TRƯƠNG THỊ KIM LIÊN
    ABSTRACT
    It is practically recognized that English learning in early and late adulthood has been an urgent duty for learners in the time of information exchange and international integration in Vietnam. However, it is proved not to be an easy task to fulfill, and learners face difficulties in their English learning. This paper examined the extent to which EFL adult learners perceive about language learning strategy problems. In addition, this paper considered the correlation between those problems and the factor of age and other factors. In order to achieve these objectives, a survey was conducted on 135 adult learners majoring in Bureau Administration and Trade Union at Vinh Long Community College. The participants completed the basic English course in three semesters each of which lasted for 60 to 90 periods. From the survey result, 20 learners were selected for interview, and four classroom observations were carried out.
    The main findings of the survey showed that affective strategies were the most serious problem. The results indicated that among the correlations between those language learning strategy problems and age, gender, and belief about foreign language aptitude, the correlation between the problems and age was considerably significant. In short, the thesis investigated the extent to which EFL adult learners at Vinh Long Community College perceived about language learning strategy problems. The paper examined the correlations between age, gender and belief about foreign language aptitude with those problems. Based on the findings, the study offered some recommendations to teachers, learners, curriculum designers, and administrators in order to improve adult learners’ English language learning strategies at Vinh Long Community College.

    KEY WORDS: adult learners and learning, language learning strategy problems, memory strategy problems, compensation strategy problems, affective strategy problems, social strategy problems, belief about foreign language aptitude
    g tâm Học liệu ĐH Cần Thơ @ Tài liệu học tập và nghiên cứu
    TÓM TẮT

    Thực tiễn cho thấy việc học tiếng Anh của học viên trưởng thành là nhiệm vụ cấp thiết trong thời đại trao đổi thông tin và hội nhập quốc tế. Tuy nhiên, những học viên thường gặp nhiều khó khăn trong việc học tiếng Anh. Đề tài này khảo sát mức độ khó khăn trong chiến lựợc học ngoại ngữ của những học viên trưởng thành. Ngoài ra, đề tài còn khảo sát xem có mối tương quan nào giữa những khó khăn trên với yếu tố về độ tuổi và những yếu tố khác. Để đạt được mục tiêu trên, một cuộc khảo sát được tiến hành trên 135 học viên trưởng thành đang theo học các chuyên ngành Quản trị Văn phòng và Quản trị Công đoàn tại trường Cao đẳng Cộng đồng Vĩnh long. Các học viên tham gia trong đề tài này đều đã hoàn tất chương trình Anh văn cơ bản trong 3 học kì, mỗi học kì kéo dài từ 60 đến 90 tiết học. Qua kết quả khảo sát có 20 học viên được chọn để phỏng vấn. Ngoài ra còn có bốn cuộc quan sát được thực hiện trên lớp học.
    Kết quả cho thấy các học viên trưởng thành gặp khó khăn nhiều nhất trong chiến lược tình cảm. Ngoài ra, trong các mối tương quan giữa những khó khăn trên với các yếu tố về độ tuổi, giới tính và niềm tin về năng khiếu học ngoại ngữ, thì mối tương quan với độ tuổi là mạnh nhất. Từ những kết quả tìm được, đề tài đưa ra những đề xuất với giảng viên, học viên, chuyên viên thiết kế chương trình giảng dạy, và các cấp có thẩm quyền với mong muốn giúp cho chiến lược học tiếng Anh của các học viên trưởng thành tại trường Cao Đẳng Cộng Đồng Vĩnh Long được tốt hơn và có hiệu quả hơn.
    TABLE OF CONTENTS
    Certificate of originality . ii
    Acknowledgements iii
    Abstract . iv
    Tóm tắt . v
    List of abbreviations . vi
    Table of contents . vii
    List of figures . xi
    List of tables . xii
    CHAPTER 1: INTRODUCTION 1
    1.1 The rationale of the study . 1
    1.2 Aims and significance of the study . 3
    1.3 General background of the study 3
    1.4 Organization of the study . 5
    CHAPTER 2: THEORETICAL FRAMEWORK 6
    2.1 An overview of adult learners and learning 6
    2.1.1 Adults 6
    2.1.2 Adult learners 7
    2.1.3 Characteristics of adult learners . 7
    2.1.4 Adult learning 8
    2.1.4.1 Principles of adult learning . 8
    2.1.4.2 Adult motivation to return to school 10
    2.1.4.3 Barriers 11
    2.2 Foreign language learning strategies . 11
    2.2.1 Definition of a language learning strategy 11
    2.2.2 Classification of language learning strategies . 12
    2.2.3 Direct strategies . 13
    2.2.4 Indirect strategies . 14
    2.2.5 The importance of language learning strategies
    in language learning 15
    2.3 Factors affecting language learning strategies 17
    2.3.1 Age factor 18
    2.3.2 Gender factor . 20
    2.3.3 Factor of belief about foreign language aptitude . 22
    2.3.3.1 Aptitude and foreign language aptitude . 22
    2.3.3.2 Belief about foreign language aptitude 22
    2.4 Summary 23
    CHAPTER 3: RESEARCH METHOD 25
    3.1 Research questions and hypotheses 25
    3.2 Research design . 25
    3.2.1 Participants of the study . 26
    3.2.1.1 Participant selection 26
    3.2.1.2 Characteristics of the participants 27
    3.2.2 Instruments 31
    3.2.2.1 Questionnaire 32
    3.2.2.2 Interview . 35
    3.2.2.3 Observation . 37
    3.3 Summary 40
    CHAPTER 4: RESULTS . 41
    4.1 Learners’ responses to the survey questionnaire . 41
    4.1.1 Learners responses to the difficulties in
    language learning strategies 41
    4.1.1.1 Learners’ responses to memory strategy problems . 43
    4.1.1.2 Learners’ responses to compensation strategy problems . 44

    4.1.1.3 Learners’ responses to affective strategy problems . 45
    4.1.1.4. Learners’ responses to social strategy problems . 46
    . 4.1.1.5 Learners’ responses to belief about foreign language aptitude . 47
    4. 1. 2. The correlations between the factors of age, gender, BAFLA
    and LLSP 49
    4.2 Interview 50
    4.3. Observation . 52
    4.4 Summary of the findings . 54
    4.5 Summary 54
    CHAPTER 5: DISCUSSIONS AND CONCLUSIONS 55
    5.1 Discussions . 55
    5.1.1 Discussions on the main findings 55
    5.1.2 Recommendations 59
    5.1.2.1 Recommendations to teachers . 60
    5.1.2.2 Recommendations to learners 62
    5.1.2.3 Recommendations to curriculum designers . 63
    5.1.2.4 Recommendations to the administrators 65
    5.1. 3 Limitation of the study and suggestions for further research . 66
    5.2. Conclusions 67
    References . 68
    Appendices 77
    Appendix 1: Questionnaire (Vietnamese version) 77
    Appendix 2: Questionnaire (English version) . 81
    Appendix 3: Interview (Vietnamese version) . 85
    Appendix 4: Interview (English version) 86
    Appendix 5: Interview sample transcriptions . 87
    Appendix 6: Inside classroom observations 93
    Appendix 7: Raw calculations 95
    LIST OF FIGURES
    Chapter 3
    Figure 3.1: Reasons why learners study at Vinh Long Community College . 29
    Figure 3.2: Difficulties in adult learning . 31
    Chapter 4
    Figure 4.1: The extent of language learning strategy problems 43
    Figure 4.2: The correlation between the factors of age, gender,
    belief about foreign language aptitude . 50
    LIST OF TABLES

    Chapter 3
    Table 3.1 Summary of the participants’ characteristics . 27
    Table 3.2 Reasons why learners study at Vinh Long Community College 28
    Table 3.3 Difficulties when learners try to complete their learning . 29
    Table 3.4 Classroom observations . 39
    Chapter 4
    Table 4.1 General perception about adults’ language learning strategy problems . 42
    Table 4.2 The extent of difficulties in memory, compensation,
    affective and social strategies . 42
    Table 4.3 Memory strategy problems . 43
    Table 4.4 Compensation strategy problems 44
    Table 4.5 Affective strategy problems 45
    Table 4.6 Social strategy problems . 46
    Table 4.7 The extent of difficulties about that adult learners of
    different ages and sexes perceived. . 47
    Table 4.8 Belief about foreign language aptitude . 48
    Table 4.9 Correlation between the factor of age, gender,
    belief about foreign language aptitude (BAFLA)
    and language learning strategy problems (LLSP) . 49
    Table 4.10 Learners’ responses to interview . 52
     

    Các file đính kèm:

Đang tải...